Hamvraag voor aanvang van de wedstrijd of Rijko de lijn van de afgelopen weken kon doortrekken? Het ging niet zonder slag of stoot vandaag want Hoboken2000/Mercurius bleek andermaal een moeilijk te omzeilen klip. Het was een uitgelezen gelegenheid om hen definitief achterop te plaatsen in de ranking en zo met een serieuze bonus Blauw-Wit te ontvangen alvorens de zaal in te trekken. Dat H&M altijd een kwaaie en vooral taaie tegenstrever is werd in vorige partijen herhaaldelijk bewezen. Na de knappe partijen waar we langs dameskant meestal de bovenhand haalden, hadden we er vertrouwen in dat ze deze vormcurve ook op de Hobokense grasmat zouden tonen. Doch het kan verkeren en zo moesten we ditmaal toezien hoe de H&M’ers de evenknie waren van de onze Rijko girls.       Het eerste fluitsignaal amper weerklonken, boem, pats en we stonden reeds 1-0 in het krijt. We bleven niet bij deze vroege opener zitten, herpakken onmiddellijk en namen resoluut de partij in handen. De Rijko heren konden via magistrale passes van onze dames vlot tot score komen, Ben Van Looveren, Nick Michielsen op stip, Cedric Eelen en Sander Marijnissen, zorgden ervoor dat we uitliepen naar 1-4. Van dan af nemen we de wedstrijd volledig in handen. Nog even een tegenscore slikken en daar verschijnen onze dames op het appél. Kato Brosens 2x en Dorthe Neefs met stip leveren hun bijdrage tot de 4-7. Vervolgens gaan we op ons elan verder via SanderMarijnissen met stip en zijn klassieke omdraai, Nick Michielsen shot en 1 stip omgezet en Ben Van Looveren, de rust ingaand met een 7-12 voorsprong.

Boodschap tijdens de pauze dit blijven houden, ontzettend alert blijven en zelf scherp voor de korf aanvallend afwerken. De eerste 10 minuten van de 2de helft lukte dit niet onaardig, maar gaandeweg werd H&M sterker, bijzonder door hun wisseldame Sara A. die het vak opnieuw liet draaien. Gelijke tred houden en ons eerder geslagen kloofje beveiligen deden we door tegen te scoren via Ben Van Looveren, Axelle Franssen en Sander Marijnissen, 10-15. Maar plots hapert onze scoremachine en na veel loze aanvallen vanwege Rijko komt H&M terug in wedstrijd via hun heren, 13-15. Dan mist op een cruciaal moment een dame een stip voor de aansluiting. Hiervan profiteren Ben Van Looveren en Jesse Peeters om tegen te prikken naar 13-17. Het slot van deze partij is best niet voor herhaling vatbaar, Rijko zet een miserabel shotpercentage neer, 0 op 15 à 20 kansen en zo maakten we er zelf nog een slijtageslag van. Eén korfje scoren was voldoende geweest, want ik vond dat we het niet tot dat allerlaatste moment hadden moeten laten aankomen. Het waren echt zware omstandigheden die we moesten trotseren, H&M was intussen tot 16-17 genaderd, maar desondanks hielden we vol, weliswaar stikkapot, maar trots dat we de zege over de streep hebben kunnen trekken. Met deze twee punten rijker blijven we in het vaarwater van koploper Verde bovenin het klassement meedraaien. Het vertrouwen blijft hoegenaamd intact!

H&M res – Rijko res : 12-8 Hoboken 2000/Mercurius had een verjongingskuur doorgevoerd in hun kernploeg, zodat enkele vroegere sterkhouders nu waren afgezakt naar de reserve. Dat werd meteen duidelijk dat onze samenstelling niet kon optornen tegen dit sterk geheel. Het verhaal is hier vlug vertelt, H&M opportuun in aanvallend en scorend opzicht, Rijko miste de scherpte en moest lijdzaam toezien hoe de Hobokenaars uitliepen naar 7-1. Enkel Luna met stip tekende het enige korfje aan. Met de rust in zicht kunnen Lennert en Luna alsnog de 8-3 aantekenen. De tweede helft kent verder een aan animo zwak vervolg, toch kunnen we beter doseren en hun verlaagd tempo opvolgen. We scoren er zelfs ééntje meer dan zij 6 tegen 5, maar de kloof was onoverbrugbaar gemaakt door hun 1ste helft. De Rijko afwerkers waren, Tim, Jo, Dorien, Jarne en Lotte, zij plaatsten de eindstand op 12-8.

H&M C – Rijko C : 8-10  Rust 3-4, nadien maakt Rijko het verschil gedurende de 2de helft,met een fraaie 8-10 zege erbovenop.