Het duel tussen de Promovendus Rijko en Blauw-Wit de Runner-up uit hoofdklasse 1 bracht niet het gewenste resultaat op. Na het laatste fluitsignaal droop de teleurstelling bij Rijko ervan af. De schijn ophouden, mits winst in de thuishaven van Blauw-Wit we de degradatie alsnog kunnen ontlopen, is tevergeefs gebleken. Dat onze tegenstrever momenteel meer in de winning-moed verkeert gaven ze ten beste tijdens de 1 ste helft, waar ze een voorsprong opbouwden naar 11-6. We werden bij vlagen overspeeld op gebied van zuiverheid in de afwerking, een heikel element waar we niet omheen raken. Pas na de rust hebben we wel getoond tot wat we in staat zijn en waren we een tijdlang herkenbaar in spel, combinatie, inzet en trefzekerheid, alleen ontbrak het laatste afsluitend deel nog! De impact van de coach vandaag? Glenn vond die eerste 25min. real-time onaanvaardbaar. De voornaamste
boodschap tijdens de pauze was voor iedereen duidelijk, inzet en overgave wenste hij te zien, zodat het niet zo gemakkelijk mag zijn tegen ons te spelen. Helaas, omwille van bepaalde reeds aangehaalde redenen valt het momenteel niet onze kant uit. Tijd om de wedstrijd zelve te overlopen :
Blauw-Wit 1 – Rijko 1 : 20-19. Doelpunten op naam van Dorthe 3x – Lennert 1+1stip – Nick 1stip ruststand 11-6, en Kato 3x+1stip – Axelle 2 x – Nick 2x+1stip – Sander 1x – Nathan 1x – Lennert 2x tijdens de 2 de helft. Wissels : Tim – Stijn – Janne S.

Dorthe bracht gejuich teweeg door de opener te scoren, een snelle stip aan de overzijde, de voorsprong was meteen foetsie. Daarop ontplooide Blauw-Wit zijn trefzekerheid naar 4-1, een stip op Lennert bracht nieuwe hoop, doch men liep te makkelijk over ons heen door hun hoger percentage op gebied van afwerking, 9-3. Enkel Lennert had intussen éénmaal tegen geprikt. Het tal van kansen die Rijko tot dan creëerde werden tot aan de rust niet verzilverd.

Rijko kwam opgemonterd uit de kleedkamer bespreking, bracht meteen vuurwerk door een drietal korven op rij binnen te leggen, Kato, Nick en Sander waren de afwerkers van dienst, 11-9. Het bracht Blauw-Wit even van slag, van 12-9 ging het over 12-10 van Kato, terug naar 15-10. Deze laatste korf met stip toegekend door het scheids duo nadat een heer onze dame had onderuit gelopen in een scrimmage, wat normaal een aanvallende fout moest zijn. We leggen ons hierbij niet neer, Nathan korft tegen, 15-11, waarna de wedstrijd een spectaculair kantelmoment kent doordat Rijko eventjes een zestal doelpunten op rij scoort en via gelijk zelfs een voorsprong van 16-17 kan optekenen. Dit gebeurde gedurende een razend snel intermezzo via een stip op Nick, Kato, Lennert 2x en Axelle 2x. Echter we kunnen het niet vasthouden, hun heren delen ons een nieuwe tik uit, 19-17. Alles te herdoen Kato zet haar stip nog wel om, een domme toegestane vrije worp die een dame benut, gevolg de partij is terug in Blauw-Witte handen, 20-18, Nick plaatst alsnog de eindstand door de 20-19 te korven. Conclusie, dat we in die geweldige 2 de helft enigszins de situatie nog hebben kunnen rechtzetten is zowat het enige positieve dat we meenemen naar de volgende wedstrijden.
Doch Rijko is het winnen verleerd!

Blauw-Wit reserve – Rijko reserve : 18-13 Goed begonnen is half gewonnen, luidt het gezegde en bijgevolg mochten een knappe start bewonderen, 0-3, via Stijn, Luna inloper en Tim. We denken dat het wel van een leien dakje zal lopen tegen de huidig laatste in het klassement met slechts 2 punten op het conto. Maar plots zijn we niet verstandig meer aan het spelen waardoor de Blauw-Witten de gelegenheid krijgen het heft in eigen handen te nemen. Rijko presenteerde zich als een ploeg dat gedurende een bepaalde periode het noorden volledig kwijt was en veel te laks acteerde. Zo werd het aalvlug 3-3, Tim scoorde de nog wel de 3-4, de thuisploeg breidde er vervolgens een 6-5 voorsprong aan. Luna had wel inmiddels een stip omgezet. Het viel wel op dat men langs Rijko zijde geen kalmte uitstraalde tijdens het nemen van de shots, gevolg geen plus score op het bord te merken. Toch kunnen Tim op stip en Stijn het gelijk op 7-7 brengen. Een cruciaal moment wanneer Janne S haar stip mist, geen 7-8, wel een doorstart vanwege Blauw-Wit richting de pauze toe die ons het nakijken geven naar 11-7. We liepen gewoonweg de feiten achterna, werden in snelheid gepakt, konden geen duels meer winnen, een tweede bal hebben, langere aanvalsacties opzetten, het is de basis van het spel en daar zijn we flink tekort in geschoten. Zien we een ander Rijko na de pauze met full inzet, intensiteit, meer agressie naar de bal toe in de duels? Hard werken en onze houding veranderen is wat ons te doen staat. Niks van het beoogde kan men presenteren men kan geen vuist maken om een ommekeer te bewerkstelligen, het gaat van kwaad naar erger en neem me niet kwalijk wanneer ik concludeer dat het pijnlijk overkomt voor het schrijvertje van dienst dit te moeten aanschouwen. De eerste 7 minuten na het water gebeurt op beide fronten bijna niets totdat stippen die stilstand verstoren, eerst Blauw-Wit nadien Luna die de stand op 12-8 brengt. Nu wordt er om en om gekorfd, de stand evolueert naar 16-12, Stijn, stip op Janne S, wissel Thomas en Jarne B hebben gemilderd. Een ingestudeerd nummer op vrije worp van Dorien naar Luna en het is,16-13. Weerom staan we een veel agressievere tegenstander toe de eindstand te bepalen, 18-13. Foei Rijko, zonder wilskracht en met een matige inzet spelen dat is voor dit team een situatie die we niet kunnen accepteren.

Eugeen