Rijko 1 – Scaldis 1 : 14-22

Aanval : Jesse (1) – Axelle (-) – Nick (4) – Sander (1)
Defensie : Dorthe (-) – Kato (4) – Nathan (1) – Cedric (2)
Wissels : Ben (-) – Stijn (1) – Tim (-) – Janne S (-) – Luna (-)

Ter herinnering in de heenronde sprokkelde Rijko zijn enige 2 punten op en tegen Scaldis. Kunnen we dit nog eens een keer overdoen, was de hamvraag voor aanvang? Als we 1ste helft grondig analyseren dan waren we goed op weg om het maximum eruit te puren. Pas dieper in de 2de helft buigt Rijko het hoofd voor een trefzekerder Scaldis. Het fenomeen David Peeters, weer goed voor negen treffers, bepaalt in grote mate het verschil waar deze ploeg op kan bogen. Met zo’n iemand in Rijko’s rangen waren we sowieso safe geweest in deze Promo League in plaats van op de laatste plaats te blijven hangen. Rijko speelde een deugddoende 1ste helft waar we zelfs de betere waren dan onze tegenstrever. De leiding was nogmaals in handen van een Nederlands scheids duo, doch dit was het minst goede duo dat we over de vloer kregen. Bewijs bij een 7-7 stand wordt Nathan’s korf afgekeurd na een felle onderlinge discussie, nooit gezien. In de 2de helft waren er periodieke fases waarin ze flaterden van jewelste, wat Rijko op dit moment zekers niet ten goede kwam. Gedane zaken hebben nu éénmaal geen keer! Dan maar weer naar het grandioze vertoon dat de Rijko kern ons aanbood. Sander en Kato brachten de 2-1 op het scorebord. Even de 2-3 toestaan via voornamelijk David, 2-3 om nadien weer het heft in eigen handen ter nemen via Nick, Nathan, Kato en Jesse, 6-4. Met een echte lucky goal valt het dubbeltje toch weer aan de verkeerde kant, 6-5, waarop Scaldis terug de leiding neemt. Nick zorgt voor de 7-7, volgt dan die discutabele fase, waar het geen 8-7 maar 7-8 wordt. Een danig verschil dat doorweegt op Rijko’s ambitieus spel, Kato mildert naar 8-8, David bepaalt de ruststand op 8-9. We komen gesterkt uit de kleedkamer, Nick korft de 9-9 en Kato met vrije worp de 10-10 gelijke stand. Vanaf dit moment waren de Nederlandse scheidsen zo overweldigd door de Scaldis kleuren dat we het Oranjeboven lied mochten aanheffen. Zelden gezien hoe een stip niet wordt toegekend, fouten onbestraft werden gelaten in het voordeel van de tegenpartij, het doet Rijko erg pijn om de inmiddels opgelopen achterstand van 10-14 alsnog om te buigen in ons voordeel. Een Rijko stip wordt gemist, daaropvolgend stoomt Scaldis door naar 10-17 vooraleer we de korf terug weten hangen, Cedric en Nick prikken de 12-17 binnen. Tot hiertoe waren de Scaldis dames nog niet op het voorplan verschenen, nu ontpopten ze zich wel samen met David door ons 12-20 te lappen. Stijn en Cedric konden de eindstand vast leggen op 14-22. Wat een gemiste kans, de opgelopen eindstand doet hier weinig ter zake, indien we op ons elan van de 1ste helft hadden kunnen verder ballen. Volgende week op Blauw Wit wordt het een prestigieuze wedstrijd waar voor de eer van de promovendus zal gestreden worden.

Rijko reserve – Scaldis reserve : 17-12 De wedstrijd met twee gezichten. Inzet van deze kelderconfrontatie was de voorlaatste plaats al dan niet! Coach Yves was er op gebrand om van bij aanvang een knappe feilloze partij weer te geven, zijn troepen waren er klaar voor, zo klonk het bij aanvang van de partij. Doch de 1ste helft etaleerden deze spelers(sters) een draak van een wedstrijd ten aanschouwe van onze suppo’s, met vele onbeschrijfelijke fouten die een makkelijke hap waren voor voornamelijk de Scaldis dames. Janne S opent de score en Jarne B mist daaropvolgend een stip. Scaldis maakt hiervan handig gebruik door naar 2-4 uit te lopen, Ben kon tegenscoren. Nogmaals Ben en Luna op inloop proberen de rollen om te keren met een 4-4 gelijk. We moeten de rol weerom lossen, via hun dametjes wordt het zowaar 4-6, Ben en Tim lukken de aansluiting tot 6-7, met de ruststand in zicht legt Scaldis de 6-8 en 6-9 in onze korf. Maskers af na de rust en gedurende de ganse 2de helft halen we de bovenhand op een terugvallend Scaldis. De onmondigheid troef van de 1ste helft werd hierdoor vlug vergeten en met opvallende korfbalcombinaties gaf men de oranjehemden alzo het nakijken en de voorlaatste plaats cadeau in geschenkverpakking. Dus na de pauze waren Stijn en Tim bij de pinken om de stand over te hevelen naar 8-9. We hebben het goede ritme te pakken en kunnen doorballen naar 12-11, via Luna, Janne S 2x en Stijn. Bankzitster Lobke mag invallen en speelt ineens erg intens mee, zorgt zelfs voor de 13-11.  Even slaat Scaldis nog terug, maar Janne S met een unieke knappe beweging L/R haak, korft de 14-12. Het Scaldis liedje is uitgezongen wanneer Lobke nogmaals raak treft en Stijn en Janne S het orgelpunt plaatsen, 17-12. Knappe 2de helft van onze mensen die weliswaar 11 maal scoorden en erg slechts 3 tegen kregen, wat een verschil met die 1ste die maar vlug zullen weggommen. Nu bevestigen volgende week tegen de laatste in het klassement Blauw-Wit en we mogen vanaf dan weer hogerop kijken.

Rijko C – Scaldis C : 7-9 Een onuitgegeven samenstelling met aan vul van twee 17-ers meisjes om toch voltallig tussen de lijnen op te komen. Toch waren we in de beginne aardig op dreef om ook hier Scaldis het nakijken te geven. Joppe miste wel zijn stip maar maakte het met zijn tweede wel goed en Eef met inlegger knalden ons op een 2-0 voorsprong. Even de 2-1 toe staan waarop Leene en Andries voor de 4-2 zorgden. Echter Scaldis legde zich niet bij de feiten neer, de rust werd bereikt met een 4-5 stand. Na de pauze is deze samengestelde ploeg het noorden kwijt en laat Scaldis de 4-8 markeren.  Komaan Rijko laat je niet doen werd er geroepen vanuit de schaars bezette tribune. Men had het gehoord zodat Joppe, een stip van Lisse wordt gemist en Leene de 6-8 aansluit binnen prikken. De volledig opgelopen achterstand wegwerken lukt niet meer, we moeten ons neerleggen bij het feit van de 7-9 die Jo alsnog heeft gekorfd.

Eugeen