Na al die feestdissen en onze vele goede voornemens was het verzamelen geblazen op de trainingssessies om onze kernspelers helemaal klaar te stomen om er terug in te vliegen. Na de rustgevende break van de jaarwisseling, onze Rijko kern van een nieuwe start voorzien met hopelijk een periode vol sportieve hoogtepunten en een ferme dosis spanning. De ouverture van 2023 vond plaats op Linkeroever tegen Sikopi. Rijko worstelde de laatste wedstrijden ietwat met zichzelf, heeft dringend nood aan vertrouwen om zich te herpakken. Blijft de vraag : Herrijst Rijko en kan het Sikopi kloppen? Een zwaartepunt dat zich vandaag situeert op deze eerste speeldag van het nieuwe jaar. Hebben coachen Glenn en Yves hun troepen kunnen overtuigen om de strijd onderaan nieuw leven in te blazen? Helaas, het bleef bij deze intentie als je het navolgend verslag doorneemt.

Sikopi 1 – Rijko 1 : 21-12 Aanval : Stijn (-) – Nathan (1) – Dorthe (-) – Kato (4)
Verdediging : Sander (1+1stip) – Cedric (1) – Jesse (2) – Axelle (1)
Wissels : Ben (-) – Lennert (1stip) – Nick (-) – Janne S (-) – Dorien (-)

Een spectaculair begin met een even knappe inloper van Stijn die deze op een haar na mist. Kato plaatst daarop de opener, aan de overzijde lukt men de 1-1 met een stip. De Sikopi dametjes tonen nu hun kunnen met een drietal korven, enkel Kato kon even milderen, 4-2. Kleine individuele foutjes in onze defensie maken een wereld van verschil. De thuisploeg toonde in deze periode een heel andere ingesteldheid dan Rijko, vlotjes gingen zij over de onze heen, 7-3. Nathan, Cedric en Jesse duwden het scherpe duel weer even in de goede richting uit, 7-5. Echter met de rust in zicht zijn we onmachtig om Sikopi verder onder de knoet te houden, kansloos stomen ze door naar 10-5.

Nieuwe elan bij de start van de 2 de helft? Met meer vuur en overgave plaatst de tegenpartij ons op een haast onoverbrugbare achterstand, 12-5. Toch is het weerom Kato die zich niet bij de feiten neerlegt, ze markeert de 12-6 en 14-7 op inloop. Rijko raakt niet meer uit de omknelling van een zwaar ophangend Sikopi, het wordt 17-8. Sander en wissel Lennert kunnen vervolgens ieder een stip versieren die ze ook omzetten, 17-9. Een ingestudeerd nummertje op vrije worp van Jesse naar Axelle krijgt verdiend applaus van onze goed bezette supporterstribune, 17-10. De coachen proberen alsnog het tij te doen keren met het doorvoeren van verscheidene wissels, ook zij kregen geen lijn meer in het spel wegens te veel onzuiverheden. Alles moet in de juiste plooi vallen wil men het LO-team nog moeilijk maken, Rijko heeft te weinig inspiratie te koop in deze opeenvolgende fases van de match, jammer het zij zo! Het was voor Sikopi een kolfje naar hun hand om de partij reeds te laten uitdoven met hier en daar nog een treffer er bovenop, 20-10. De eindscore werd bepaald door enkele ultieme tegentreffers van Sander en Jesse, 21-12. Ondanks onze kern niet breed genoeg is, lees dameszijde, zit er toch voldoende kwaliteit in de groep om gewoon voort te doen zoals we bezig zijn, mits we kunnen overschakelen naar een hogere trefzekerheid om het verschil te maken! Sikop reserve – Rijko reserve : 15-13 Rijko gaat iets te loom van start zodat Sikopi ons reeds op een 3-0 achterstand plaatst. Nick en Ben luiden het tegenoffensief in naar 4-2. De power van de thuisploeg in de opbouw naar een hogere score is intenser dan die van Rijko. Ondanks het tegenkorven van Nick en Luna, 6-4, maakt Sikopi de kloof naar 10-4. Is men wel voldoende bij de les bij sommige spelmomenten in de wedstrijd? Men laat zich te makkelijk in de luren leggen door een snediger en gedrevener team dat juist in die fases doordrukt. De malaise zet zich door, we missen een stip, een zo goed als zekere korf op inloop van Luna wordt onbegrijpelijk afgekeurd, er wordt vervolgens geen stip toegekend wel een vrije worp,
wat moet men nog meer doen om er depri van te worden? Herbronnen dan maar, Janne S, Jarne B en de stip op Luna brengen de onzen terug ietwat naderbij. Ruststand 11-7. Na de pauze is het verval van Sikopi aan de orde, weliswaar kunnen zij alsnog de 13-9 aantekenen, navolgend komen zij een ruime periode in deze 2 de helft tot stilstand. Hiervan moeten we gebruik van maken en Janne S, een gemiste stip van Lennert die het even vlug rechtzet, Lotte de stip op Nick, Ben en eveneens de stip op Luna plaatsen de bordjes op gelijk, 13-13. Rijko heeft nu de bovenhand maar vergeet door te drukken om het af te maken. De opgelopen achterstand is ternauwernood weggewerkt of daar is Sikopi weer met een korf uit het niets en ééntje in de slotfase, 15-13. Blij met de gelijke stand, concentratieverlies daaropvolgend en we kunnen puntenloos inpakken.

Sikopi C – Rijko C : 9-8 Verrassing, Loes Rönne en Eef Peeters zijn terug van weggeweest. Na een periode voor de ene van drie seizoenen wegens anders sporten en twee voor de andere, hebben hun korfbalkriebels plaats gemaakt om onze rangen met een remake te komen versterken. Zenuwachtig aan de start, opende Loes de score. Je aangeleerde basistechniek leer je niet ofte nooit af, gevolg op inloop korf Loes de 4-2 aansluiting. Intussen had Sikopi zich ook niet onbetuigd gelaten door ons een 4-1 achterstand aan te smeren. We leggen ons er niet bij neer, Joppe en nogmaals Loes beperken de opgelopen schade aan de rust, 5-4. Bij het begin van de 2 de helft lukt de thuisploeg de 7-5, Joppe en Loes zorgden nogmaals voor aansluiting, 7-6. Indien men haar beter had gesteund en zuiverder aangespeeld had zij er wel 5 of 6 kunnen maken, helaas, de vakgenoten moeten hierin ook hun taak naar behoren vervullen. Nogmaals concentratieverlies en Sikopi pakt ons in met doelpunten naar 9-6. Jo en Andries leggen de eindstand in vaste vorm, 9-8. Hier had voor Rijko meer in gezeten, echter we hebben het hen cadeau gegeven, door onze onmondigheid op bepalingsvolle momenten.