Scaldis 1 – Rijko 1 : 25-28
Aanval : Sander (3+1stip) – Cedric (4) – Jesse (3+1stip) – Axelle (4+1stip)
Verdediging : Stijn (2) – Nathan (3+2stippen) – Dorthe (2) – Kato (2)
Wissels : Lennert (-) – Nick (-) – Tim (-) – Janne S (-)

Waren we vorige week nog kansloos tegen een in forme verkerend Leuven, vandaag zien we de confrontatie met Scaldis niet als gewillige slachtoffers tegemoet. Bijgestuurd stonden we paraat, dank zij een grandioze uitvoering van gans de ploeg hebben we een flinke dosis aan vertrouwen getankt, er waren veel uitblinkers tegen dit Scaldis! In de aanvangsfase hadden we het enigszins moeilijk om eruit te komen, we slikten enkele vreemde tegenstoten die leiden naar een 3-1. Verbaasd over de furieuze aanvangsminuten van Scaldis, toonden we aalvlug weerwerk van het zuiverste gehalte via Cedric 2x, Axelle en Nathan, 4-4. Nu neemt Rijko het initiatief over, Jesse met vrijeworp, Sander inlopend en Nathan scoren de 4-7. Als je op die manier kan terugvechten dat is knap. We laten opnieuw mooie dingen zien, veel beweging over vier en er werd door iedereen uiterst alert en sterk geacteerd, kortom een typisch collectief Rijko moment, de vrije man/dame werd nu wel beter gevonden, gevolg Jesse met vrijeworp, Axelle, stip op Nathan, Sander met klassieke omdraai brengen de stand op 6-11. We houden de koord ondanks sterk tegengespartel van de thuisploeg, maar Nathan en Sander laten het niet betijen en plaatsen gepast tegenscores, 9-13. Onze girls doen weer hun duit in het zakje, Dorthe, stip op Jesse, een stip van Kato wordt afgekeurd wegens loop fout?, de stip op Nathan wordt wel omgezet, 12-16. De rust bereikte men met een 13-16 stand, weerom een hoge score die tot groot jolijt gewaardeerd werd door het talrijk legioen Rijko suppo’s.

Na het water geen terugval van Rijko ditmaal, onze fanions blijven hun taken en normale spel hanteren, eveneens mooi om te zien dat iedereen elkaar blijft pushen om dit tot nu verkregen resultaat te bestendigen. Jesse, Stijn met indraai knap doelpunt en Axelle met shot en stip, zetten Scaldis op 14-20 achterstand. Zij vervallen van dan af in onderling gekibbel en gezeur, ook het gemekker op de voortreffelijk leidende scheiden Kris en Renske bepalen mede hun eigenste ondergang. Enkele tegenprikken volstaan om onze spelers terug alert te krijgen, Stijn,Cedric 2x, Kato hernemen met bravoure met gepaste scores de controle over de partij, 17-24. Hier gaat Scaldis niet meer onderuit raken, me dunkt. En toch tegen geslepen tegenstanders moeten we enkele toegiften weggeven, 20-25. Kato scoorde inmiddels nummer 19, een briljante vrije worp van Jesse op doorgeef naar Axelle, het is 20-26. De coach van de tegenpartij speelt poker met David door deze om en om te wisselen van vak. Zijn ultieme alles of niets ingreep leidt wel tot een David show die ons nog even laat wankelen, hij korft er vier op rij, 25-27. Intussen missen wij een stip, Dorthe plaatste de 21-27 op het bord, vooraleer David zijn gevaarlijk slotfase inluidde. Sander legt de eindstand vast na een uitgelokte stip, 25-28. Oef, het eindsignaal is uiterst welgekomen. Deze zege is perfect voor ons gemoed, gevoelsmatig een deugdoener van mega kaliber. Rijko heeft zichzelf dus kunnen belonen voor het harde traningswerk van de voorbije week. Spelers(sters) die scoren komen meestal in de picture, wat gezegd van een samenhangend team waar iedereen scoorde? Zoals ik reeds eerder schreef heb ik vandaag veel uitblinkers gezien, die de wedstrijd koel, slim en geconcentreerd hebben aangepakt.

Ook onze dametjes hielden het de volle wedstrijd vol tegen zich niets ontzeggende tegenstrevers. Onze invallers waren geen aanvulling, eerder een versterking op bepaalde posities in de eindfase. We hebben de overwinning volledig als team afgedwongen, van mijnentwege en de vele suppo’s die in deze Scaldis tempel een mooie avond hebben beleeft, een groot compliment aan de ploeg. Volgende opdracht is de thuiswedstrijd tegen Blauw-Wit de runner-up in deze reeks. Ook zij streden voor hun eerste punten tegen Sikopi, die ze ook binnenhaalden. Dus spanning gegarandeerd! Vandaag zette Rijko zeer bewust stappen voor de rol die zij kunnen spelen in deze promo reeks. Supporters aanstaande zaterdag met graagte talrijk aanwezig aub om onze fanions van ruggensteun te voorzien! Scaldis reserve – Rijko reserve : 17-18 Via een snelle opener van Scaldis moesten onze spelers(sters) even bekomen. Nick en Ben zorgden voor het gelijk, 2-2. Nogmaals hun dametjes ontpopten zich als duiveltjes uit een doosje waartegen onze defensie een eerder zwakke indruk naliet, 4-2. Een stip was ons intussen ontnomen door duwen tegen de paal. Het sein om te laten zien dat we niet zodanig onder de indruk zijn om tot het nodige weerwerk over te gaan, dit via Jarne B, Janne S en 2x Ben, 4-6. De wederopstanding in Scaldis rangen baart ons zorgen, 7-6, vooraleer Ben en Tim hun korf meepikken, 7-8. De rust wordt bereikt met een 8-8 stand. Na de pauze en de peptalk stelt Rijko min of meer orde op zaken, 2x Nick en Tim plaatsen gezwind de 9-11 op het bord. Scaldis legt er zich niet bij neer, het wordt 10-11 maar Nick korft gepast de 10-12. Er wordt hard gewerkt door onze reservisten om de score op te drijven, het wordt verder een moeilijke partij mede door de thuisscheids die vele fases in Scaldis voordeel floot. Toch kunnen we uitlopen naar 13-15, door toedoen van Jarne B, Janne S en Lennert. Na een time out waarin wordt gewezen op “Hou de focus!” bouwen we verder aan onze voorsprong via Nick op stip en Lennert, 15-17. Echter Scaldis spartelt zodanig tegen dat we alsnog de 17-17 moeten toestaan. Lotte wordt bejubelt als matchwinnaar wanneer ze de 17-18 vastlegt. Dank zij een super goede 2 de helft is deze zege beslecht en nemen we de eerste punten mede huiswaarts.

Scaldis C – Rijko C : 9-10

Eveneens een knap resultaat te noemen! Eugeen