Ganda 1 – Rijko 1 : 19-17. We starten in aanval met : Kato – Dorien – Stijn en Tim, in defensie met : Dorthe – Jesse – Cedric en Nick. Wissels zijn Sander – Janne S

De beste remedie na een verlieswedstrijd (beker tegen Leuven) is onmiddellijk aanknopen met een klinkende zege. Zo verteert men aalvlug de zure oprispingen. Het uitje naar Ganda verliep niet in de beste omstandigheden. We kwamen daar verre van “au grand complet” aan de start. Geen Axelle en Nathan (reis), Lennert (legermissie), Ben (kermiskwetsuur), dat scheelt een hele slok op de borrel. Nochtans waren onze fanions zo goed als klaar om mee te dingen naar de hoofdvogel, zie de fantastische voorbereidingswedstrijden die we lieten optekenen. Echter van die glans en glorie was vandaag nog weinig te merken. Waren we te vroeg in vorm, mogelijk, maar vragen begrip als de wet van Murphie in onze rangen sluipt. De opener is voor Tim, gepareerd door een Ganda dame. Een loopfout doelpunt van Nick wordt afgekeurd, doch Jesse en Nick brengen de 1-3 voorsprong. Ganda voelt nattigheid, via hun trefzekere heren verzetten ze de bakens naar 4-3. Jesse op vrije worp, Tim en weerom Jesse laten niet betijen, terug voorsprong, 5-6. Bij 6-6 missen we een stip, de Gentenaars slaan andermaal toe, eerst met een achterwaartse loopfout, nadien alsnog twee maal via hun heren, 9-7. Nick heeft intussen tegen geprikt. Van dan af wordt men bij Rijko gewaar dat die van Ganda te lang aan ons broek blijven hangen, we kunnen er ons moeilijk van ontdoen. Zo blijft men aanklampen tot 11-11 bij de rust.

Dorien via knappe assist van Kato op vrije worp, Kato zelf, Cedric en Dorien bepalen samen mede de pauzestand. Coach Glenn stelt vast dat die 11 tegentreffers, waarvan 8 via hun heren, te makkelijk tot stand komen. We worden niet altijd gediend door de scheids, nochtans keurige leiding, die vaak de voordeel regel hanteert, die levert Ganda een bonus van 2 à 3 korven op. Terug er vol tegenaan, het kan alleen maar beter. En de donkere wolken maken plaats voor enige zonnestralen, die we juist nodig hadden om door te breken en het verschil te maken. We gaan op een drafje in galop door naar een 14-17 score. Die korven komen op naam van Nick, Tim 2x op shot, Dorthe 2x en Kato. Hebben we die aanhangsels nu eindelijk afgeschud of hebben we ons uitermate vergalopeerd? De eindgeneriek is inmiddels in voege getreden, hoe benauwd het er voor Ganda op dat moment uitzag, hoe verontwaardigd is men langs Rijko zijde hoe men uiteindelijk de slotklus aanpakt en helemaal niet klaart. De binding in de tussenstations qua aanvallende intenties is zoek, men krijgt geen shot meer binnen geknald in de knalgele korf. Dat doet Ganda evenwel, 2 stippen en 3 doelpunten, 19-17 eindstand. Weerloos hoe men het spel van de thuisploeg moest ondergaan, hoe moedig strijdend men gedurende drie kwart van de 2de helft het heft in eigen handen heeft genomen, jammer maar we hebben het zelf uit handen gegeven en het kalf zelf verdronken. Besef dat het volgende week anders moet, een belangrijke wedstrijd komt eraan met Catba op bezoek. Hopelijk krijgen onze fanions dan toch nog vleugels liefst van begin tot het einde.

Ganda reserve – Rijko reserve : 9-14

In de aanvangsfase maken we veelal dezelfde defensieve fouten en laten Ganda toe even het laken naar zich toe te trekken tot 3-2. Intussen hebben Willem, Jarne B en Sander met omdraai inlegger de stand in evenwicht gebracht, 3-3. Tijd om te laten zien wat wij Rijko’ers in onze mars hebben. Een stip op Jarne D die omzet, Janne S, Sander, Willem, Janne W en nogmaals Sander brengen de riante voorsprong tot stand aan de rust, 5-9. Het verhaal krijgt een boeiend vervolg in de 2de helft waarbij het Rijko collectief aan de hoge verwachtingen blijft voldoen. Positieve vaststelling, sommige spelers(sters) klommen boven hun eigen waarde uit en bevestigden de knappe eindstand, 8-14. Lotte, sluipschutter Sander, Jarne B, Willem op assist van Sander en uiteindelijk de stip op Willem die hij feilloos omzet hielden de druk op de ketel, dat deze mooie zege opleverde.