Ganda A – Rijko A – Zondag 8/05

Sander (2) – Lennert (1) – Dorien – Axelle (3)
Nick (1) – Stijn – Dorthe – Kato (2 + 1 stafworp)
Nathan (2) – Tim (1 strafworp) – Janne – Cedric - Ben

Nog 3 speeldagen te gaan en een gedeelde eerste plek die verdedigd moet worden. Na de kampioenstitel in de zaal, ligt nu ook de titel op in de veldcompetitie binnen handbereik. Samen met Verde op kop en volgende week een rechtstreeks duel dat alles zal bepalen. De 2 punten zouden zeker van pas komen om comfortabel naar de topper toe te kunnen werken. Jammer genoeg heeft Ganda vorige week verschrikkelijk nieuws te verwerken gekregen. Ze moesten afscheid nemen van Korneel, één van hun spelers. Als groep kozen ze ervoor om toch hun wedstrijd te spelen, waar we heel veel respect voor hebben. Ze brachten een mooi eerbetoon aan Korneel en na een applaus waar iedereen kippenvel van kreeg, ging de focus
bij beide ploegen naar de wedstrijd. Via deze weg willen wij nogmaals onze mededeling betuigen aan Ganda en vrienden en familie van Korneel.
Door blessures starten we met een onuitgegeven ploeg. Het zonnetje is aanwezig, maar de wind jammer genoeg ook. Daardoor wordt de eerste minuten de korf niet gevonden en duurt het lang tot wanneer de openingstreffer gemaakt wordt. Axelle maakt er met een wegtrekker 0-1 van, maar niet veel later prikt Ganda tegen: 1-1. Het scoren verloopt niet vlot en het blijft lang gelijk op gaan. Het wordt 4-4 via een shot van Lennert, een shot van Nick, een omdraaibal van Sander en een shot van Kato. We blijven de korf zoeken en onze kansen nemen, maar de afwerking blijft achterwege. Het blijkt toch wat zoeken te zijn en wennen aan elkaar, niet alles loopt even vlot. Met de rust in zicht begint Ganda wel de korf te vinden via hun heren en bouwen ze een voorsprong uit van 9-6. Wij kunnen enkel nog scoren via een shot van Lennert en een shot van de ingevallen Nathan.

Snel de schaduw opzoeken en de koppen bij elkaar steken. 6 korven maken in één helft is te weinig om een match te winnen. Hopelijk kunnen we vlotter gaan combineren in de tweede helft en onze kansen afwerken. Het duurt meer dan 9 minuten tot de eerste korf van de tweede helft valt. Kato maakt er met een shot 9-7, maar daar is Ganda snel met de 10-7. We komen telkens terug tot op 2 korven, maar we krijgen we de kloof nooit kleiner. Ganda werkt efficiënt af en laat ons niet dichter komen. Met nog 3 minuten op de klok staat het 13-11 via een shot van Nathan, strafworp van Kato, shot van Axelle en strafworp van de ingevallen Tim. Coach Glenn kiest voor risico en roept zijn troepen op om af te zakken en de bal zo snel mogelijk in de rebound weg te plukken. Zo gezegd, zo gedaan… De bal gaat razend snel terug naar ons aanvalsvak. In de laatste minuten kunnen Axelle en Sander nog milderen tot 13-13, maar een (onverdiende) voorsprong zat er niet meer in.

Als je het matchverloop bekijkt is dit zeker een gewonnen punt en was het duidelijk dat we niet op de afspraak waren. Op naar volgend weekend, de belangrijke match tegen Verde die zal bepalen wie de laatste speeldag voor de titel kan spelen.

Ganda B – Rijko B: 10-17

Ook onze B-ploeg ging vol aan de bak in Ganda en zorgde met een blits start voor een mooie 0-4 op het bord via Ben, Luna en 2x Tim. Het sterk reboundwerk van onze heren mag hier zeker vermeld worden! Ganda vindt ook de weg naar de korf, maar ook onze heren zijn doelgericht. We gaan rusten met 5-10 via een shot van Jarne, shot van Tim, korte kans van Jarne, korte kans van Cedric, een shot van Nathan en nog een korte kans van Jarne. Na het water komt de voorsprong nooit meer in het gedrang en balt onze B-ploeg rustig verder naar een mooie zege. Ben opent na de rust met een shot, ook Lotte pikt een korfje mee, Cedric zet een strafworp om en Lise krijgt ook een strafworp na een mooie actie (waar de scheidsrechter vriendelijk wil doorfluiten, maar Lise niet helemaal mee is en door het verschieten vergeet te gooien :-D). Gelukkig houdt ze het hoofd koel en zet ze haar strafworp om. 6-14. De laatste 3 korven nemen Nathan, de ingevallen Thomas en Janne S voor hun rekening. Einstand 10-17.
Spelers van dienst: Janne S (1), Luna (1), Lise (1 strafworp), Lotte (1), Janne W, Jarne B (3),
Cedric (1 + 1 strafworp), Nathan (2), Tim (3), Ben (2), Thomas (1) en Andries.