De korfbalzaalcompetitie ontwaakt uit zijn winterdutje, alias de feestdagen. We starten alvast nog altijd met heel wat maatregelen die het sociaal leven en uw wekelijkse dosis korfbalplezier voor een groot deel beperken. Bijgevolg voor de toeschouwers blijft het verbodsteken nog van kracht en veel verbetering zit er voorlopig niet in. Om tegemoet te komen aan de wensen van onze suppo’s die de vorige editie van Rijko’s live stream op veel enthousiasme hebben onthaald, besloten we om een nieuwe aflevering aan iedereen aan te bieden. Normaal wordt de clash der Kempen afgewerkt in een bomvolle zaal die dan garant staat voor een uniek sfeervolle belevenis, helaas het klinkt allemaal wat minder als er geen publiek is. Jammer dat corona voorts roet ons sportieve wereldje gooit en het de verkeerde kant opgaat bij de zaalsporten, ook de clubkas loopt leeg en huilt bittere tranen bij zo’n evenement zonder inkomsten.
Rijko kern had om de huidige vorm en de automatismen aan te scherpen vooraf nog een oefenpartij tegen Catba ingelast. Zowel wij dan onze tegenstrever Vobako, geen van beide wilden elkaar onderschatten, met de eerste plaats als inzet. Na een succesreeks van zes op zes zouden we oplopen tegen de grenzen van ons eigen kunnen. En ja hoor, we mochten reeds gedurende de 1ste helft een vinnige genietvolle partij aanschouwen, waarbij Vobako gretiger opende en het voortouw nam. De opener van Sander op stip werd onmiddellijk geneutraliseerd door enkele treffers uit het andere kamp, 1-4, vooraleer Lennert met een inlegger kon milderen. Doch de oranjehemden kenden geen genade en gingen op hun elan verder, 2-6. Hun shotpercentage stak schril af tegenover dat wat Rijko er tegenover zette. Eén van de oorzaken, onze looplijnen te ver van de korf worden ons opgedrongen door hun extreem sterk voorspelen, door die druk was onze organisatie wel een poosje zoek. Echter we kunnen nog steeds een vuist maken en herpakken ons geleidelijk aan via Sander met omdraai inlegger, Jesse en Axelle, 5-6. Bijna zijn we op een zucht van het gelijk maar zij scoren even snel tegen, 5-8. Een zuivere stip op Lennert wordt daarop niet toegekend, Jesse en Axelle brengen Rijko een tweede maal dichterbij, 7-8. Nogmaals voelt Vobako de hete adem in hun nek en markeert vervolgens de 7-10. In het zicht van de rust trekken Dorthe en Axelle ons nogmaals naderbij, 9-10, zodat we met z’en allen de kleedkamer intrekken voor de peptalk en de nodige richtlijnen van de coachen. We herstarten en gaan er alles aan doen om het Rijko vel duur te verkopen. Goed begrepen is half gewonnen, me dunkt, via Kato en Jesse maken we eerst gelijk 10-10, vervolgens ook de 11-11. Stijn brengt verlossing, 12-12 waarna Jesse en Lennert ons op voorsprong brengen 14-12, de bank en het thuisfront krijgen er een warm gevoel van, zou het toch mogelijk zijn dit Vobako eens te kloppen. De twijfel die insloop in hun rangen is nu verdwenen en ze herpakken zich met twee tegenprikken, 14-14. Sander met korte kans brengt nieuwe hoop, 15-14. We worden nogmaals gecounterd, 15-16, Kato met inloop zet de bordjes terug op gelijk, 16-16. Wat volgt zijn het details die het verschil tussen winst en verlies bepalen. We slikken daaropvolgend de 16-17, een makkelijke inlegger wordt gemist en door in de slotfase af te zakken laat de Vobako captain deze vrije kans niet onbenut en legt alzo de eindstand vast op 16-18. We mogen met waardige tevredenheid terugblikken op deze sterk geleverde prestatie, helaas het was weer net niet!

Rijko res – Vobako res : 10-20
Rijko C – Vobako C : 2-14
Gewestelijke : Rijko 2 – ATBS 2 : 15-3

U17 A en B : Mogen we even gebruik maken van deze flash om onze twee jeugdteams in de picture te plaatsen en hun feliciteren met de overwinningen op niet minder dan het veel hoger ingeschatte Vobako A en B. Pittige wedstrijden met een trillerscenario voor de A’s en een overduidelijke zege voor de B’s. Een mooie binnenkomer voor het nieuwe trainersduo.

Rijko A – Vobako A : 18-17
Rijko B – Vobako B : 15-9