Deze oefenwedstrijd tegen ASKC, voorafgaand op de zaalstart, was gepland om weer eens voluit te gaan en enkele nieuwe spelcombinaties uit te proberen. De vorige confrontatie op het veld was Rijko hoegenaamd de betere van dit ASKC , een lust voor het oog, zodat de verwachtingen er waren dat we ze vandaag makkelijks halve ook achter ons zouden houden. Nieuwe zaken uitproberen akkoord, maar we beschikken nog steeds niet over de kwaliteit spelers die in een mum van tijd een andere spelvariante tot zich opnemen. Dat kan op Top League niveau, doch bij Rijko moeten we hiervoor onze tijd nemen, met geduld er bovenop. Het dartele spel met een constante afwerking bleef vandaag achterwege en was vaak zoek.

Uiteraard hebben we korfbalkwaliteiten maar meer automatismen moeten gekneed worden. Niet alleen aanvallend, verdedigen is ook een niet te onderschatten kunst. Nochtans is onze start veel belovend, via Axelle shot en Sander met inlegger, prijkt de 0-2 reeds op het scorebord. Enkele flitsen en dito afwerking brengen ASKC terug op 2-2, maar een uitstekend spelende Axelle zet Rijko terug op voorsprong, nagevolgd door Sander inlegger, Cedric, Janne en Stijn, de kloof is een feit 3-7. Onze draaischijven beleven enkele lastige momenten door verkeerde inschatting en slechte passing, zodat het werk niet werd verzilverd zoals tevoren. Toch vinden Dorthe en nogmaals Axelle het gaatje, 4-9. De stip op Jesse wordt niet omgezet en Dorthe knalt de 5-10 binnen. Ruststand tegen de gang van het spel in, 6-10. Pauzeconclusie, in zaal is een hoger tempo vereist, ook de tegenpartij is soms vaker sneller op de bal, vandaar menig aanvallende onderbrekingen. Het tot steunkomen vanwege ASKC is te gemakkelijk toelaatbaar en langs Rijko zijde biedt het nerveuze spel te weinig soelaas. Dan opkijken naar de 2de helft, maar over de volgende 30 minuten kunnen we kort zijn. Stijn en Axelle geven nochtans het goede voorbeeld door de 7-12 aan te tekenen. Door de vele wissels verwaterde het korfbalspel naar een laagtepunt dat we niet gewoon meer zijn van het grootse Rijko en ook die wissels hezen het spelniveau niet in de hoogte. We bleven op onze honger zitten tot minuut 21, vooraleer Ben de 3de korf van de 2helft kon lukken. Gedurende een lange tijd kregen we de normaalste zaken niet meer op orde. Mits een beetje meer motivatie, verstandhouding, goede wil en technisch vernuft, hadden we beslist meer korven kunnen claimen. De eindpunch kon mij en de matige opkomst van onze suppo’s nog enigszins bekoren, Sander met indraai, Axelle zet feilloos een vrije worp (haar 5de korf) om en Jesse plaats het orgelpunt met inloop, 8-16. Pluspunt we beperkten ASKC tot slechts 2 doelpunten, maar slechts 6  in de 2de helft langs Rijko kant is te weinig om vele zeges binnen te halen gedurende de nieuwe zaalcompetitie. Hopelijk komen we navolgend beter bewapend aan de start. Zelden zagen we zo een ontgoochelde T1, Glenn Ruts, de zaal verlaten, het vooropgesteld objectief tot nu toe was verre van geslaagd te noemen.

ASKC res – Rijko res : 15-20   Weerom een blitz start en het overwicht meteen uitgedrukt via Luna, Ben en Tim, de 0-3 is een feit. Op bepaalde momenten begrijpen we elkaar soms niet en dat leidt tot veelvuldig balverlies, waarop ASKC reageert naar 3-3. Janne zet haar stip om, Ben knalt tweemaal raak en het staat 4-6. Maar even later faalt men verdedigend en sprijdt men zomaar de rode loper uitlegt voor tegenscores, 6-6.   Plots zag het er niet meer zo gunstig uit voor Rijko. ’t Is genoeg geweest, zo moeten Ben, Dorien en Janne 2x, hebben gedacht, de rust ingaand met een 6-10 voorsprong. Op hetzelfde elan vangen we de 2de helft aan. Lennert, Tim 1x + 1 op vrije worp, Stijn en een stip op Luna omgezet, de 7-15 prijkt op het bord. We gaan weer even slordig ballen zodat ASKC kan tegenprikken, 10-15. Lennert, Stijn en Janne met doorloper nemen de draad weer op, het bevrijdt ons van een mindere periode, 10-18. Toch laten we een leper ASKC terugslaan omdat Rijko’s defensief werk teveel nonchalance vertoont, 13-18. Dorien en Lennert plaatsen het slotakkoord, 15-20 is de eindstand.

Eugeen