First things first : mijn beste wensen voor een vreugdevol en sportief gezond nieuw jaar. Op sportief vlak dat onze missie, het behoud in Hoofdklasse 1, mag slagen. Vandaag hadden we zo graag de winnaar van de week geweest. Gestart met de rotsvaste overtuiging dat een zege meer dan mogelijk was. Dit mocht niet mislopen tegen een tegenstander die tot op heden nog niet de juiste cadans van weleer vond. Maar wanneer het niet vlot loopt gaat men terugvallen op spelers die voorheen wel het verschil konden maken en haalde ASKC noodgedwongen Kristen Vermeiren van onder het stof. Met een sterke invalsbeurt in de 2de helft, bekroond met 3 treffers, nekt zij nogmaals haar ex-ploeg. Tot enkele minuten voor het eindsignaal leek het erop dat Rijko zou zegevieren tegen ASKC en de zo begeerde gouden punten binnenhalen. Helaas niet, want op het einde gaven we alles zelf weg.

Positief dat we gedurende het grootste gedeelte van de partij één van onze concurrenten van de reeks konden op zij zetten met dominant korfbalen, doch dit niet in een batig resultaat omzetten. Tot driemaal toe bouwden we een voorsprong van 3 korven op, zelfs éénmaal tot een verschil van 4! Noemenswaardig, Marie Vanden Langenbergh met haar 5 korven trefzeker, had hierin een groot aandeel. Tijdens de hectische slotfase bleven we niet langer perfect ballen, de heldere momenten raakten op en het verstandige korfbal zoek. Kortom, waren niet goed genoeg om een vuist te maken tot het laatste zoemersignaal. Met 2 punten erbij had Rijko’s klassement er toch al een beetje anders uitgezien. Na de wedstrijd was de ontgoocheling groot, voor de 2de maal gooien we de 2 punten te grabbel. En toch horen we niet onderaan, resten ons de volgende weken de bikkerharde strijd met Hoevenen en het prestigeduel met KCJB om het klassement een andere wending te geven in Rijko’s voordeel.  Even het wedstrijdgebeuren overlopen. We begonnen zeer gretig en zetten ASKC zo onder druk dat al snel een 3-0 op het scorebord prijkte. Nick Michielsen op doorgeefpas van Stijn Vander Auwera, een stip op Nick die Stijn omzet en de eerste korf van Marie Vanden Langenbergh waren ervan de auteurs. Het vurig begin raakte even snel getemperd omdat we de 4de niet konden afwerken. Door dit verzuim rook ASKC zijn kans om snel tot het gelijk 3-3 te komen. Onze gedrevenheid er terug bovenop zodat een stip op Jesse Peeters die Sander Marijnissen omzet ons soelaas brengt. Marie Vanden Langenbergh ontpopt haar kunnen 2x, Stijn Vander Auwera, Loes Rönne en een knappe actie van Nona Luyckx brengen de stand op 9-5. Rusten doen we met een 10-7 voorsprong, nadat Marie Vanden Langenbergh haar 4de scoorde. Na de pauze dikken Nick Michielsen en Sander Marijnissen met stip de score aan tot 12-8. Tot 16-13 loopt alles nog gesmeerd, korven van Marie Vanden Langenbergh, Loes Rönne, Sander Marijnissen met omdraai inlegger en Nick Michielsen tekenen voor dit gunstig uitziende resultaat. Echter de ommekeer wordt bewerkstelligt door de ASKC wissels met Kristen Vermeiren in een hoofdrol, 16-15. Rijko begon te sputteren en moest lijdzaam toezien hoe de Schotenaars dichter bij sluipen. Vraag, waar bleven onze bankwissels op het moment dat de nood het hoogst was? Toch halen we moeizaam de 19-18 door een stip op Loes die Stijn omzet, de ingevallen Ben Van Looveren die onmiddellijk raakt treft en nog een stip op Nona Luyckx die Stijn nogmaals keurig omzet. Volgt de hectische slotfase met eerst de 19-19 gelijk, waarop we 2 stippen toegekend krijgen die eigenlijk de zege zouden moeten consolideren, maar deze werden mede door de stressfactor beide jammerlijk gemist. Geen tijd meer om te bekomen want we incasseerden door een slotoffensief van ASKC nog twee tegentreffers en trokken we met lege handen naar de kleedkamers. Eindstand 19-21!! En zo ritst Rijko’s zwarte beest alsnog de volle buit mee!

Rijko reserve – ASKC reserve : 11-11  Gedurende de 1ste helft moesten we de precieze afwerking van ASKC ondergaan, zelfs tot 3-7. Tegenprikken konden we enkel via Kato Brosens 2x, Stef Neefs en Tim Baetens 2x, 5-7 meteen de ruststand. Tijdens de 2de helft een gans ander Rijko dat ASKC zo overklaste dat zijn nog amper de schaduw waren van hun 1ste periode. Het festival begon bij Stef Neefs, Dorthe Neefs, Maud Peeters, Pieter Vande Kerckhoven, Kato Brosens en Ben Van Looveren die samen de stand naar 11-8 deden overhellen. Wedstrijd gespeeld denk de dan, ware het niet dat ASKC zich niet neerlegde bij de feiten en alsnog op de valreep het gelijkspel uit de brand sleepte.

Rijko C – ASKC C : 11-9                    Gewestelijke : Rijko 2 – Meeuwen 3 : 27-6         Eugeen