De reguliere zaalcompetitie zit erop en daar zijn we echt niet rouwig om. Eindelijk terug naar ons eigen clubhuis en naar buiten, het zou iedereen deugd doen. Bye, bye zaal, welkom veld. Maar het coronavirus gooit roet in onze planning en voorbereiding, vooraleer we er terug kunnen invliegen op het veld. De impact van het virus en de opgelegde maatregelen treft ons allemaal. Het zet ook ons sociaal leven even op pauze. Samen leuk sporten kan niet meer door het samenscholingsverbod. Alle sportfaciliteiten zijn gesloten waardoor je je favoriete sport niet meer kan beoefenen. In deze tijden, geen sport, geen korfbal en dus ook geen enkel verslag tot voorlopig 5 april. Toch blijft voldoende bewegen meer dan noodzakelijk. Zowel fysiek als mentaal biedt bewegen vele voordelen. Het geeft structuur aan je dag en het verzet bovendien je ietwat sombere gedachten, en dat kunnen we nu meer dan ooit gebruiken. Buitenactiviteiten zoals wandelen, joggen, fietsen, op je ééntje of max. per twee kan voorlopig nog. Voor binnen zijn er heel wat online blogs en filmpjes voor handen over hoe je kan bewegen in je huiskamer. Draag zorg voor jezelf, heb begrip voor deze moeilijke situatie waar we ons nu in begeven. Laten we redelijk zijn en met gezond verstand er samen het beste van maken en hopelijk kunnen we dan snel weer met onze Rijko gemeenschap samen genieten, sporten en plezier maken.

Maar hoe moet nu verder met de herneming van de veldcompetitie, die normaal op 29/3 terug van start zou gaan? Uitstel en opschuiven naar latere beschikbare data is het devies. De kaarten zijn hier bijlange nog niet geschud, daar kan nog veel aan veranderen. Om eveneens in schoonheid afscheid te nemen van de veldcompetitie (net zoals in de zaal!!), zullen meerdere knappe zeges nodig zijn om Rijko 1 te handhaven in hoofdklasse 1. De nul in de huidige ranking moeten we zo snel mogelijk van de tabellen vegen. Eigenlijk hadden we er bij de start van dit veldseizoen er net iets meer van verwacht, doch door diverse rare omstandigheden werd ons dat ontnomen. Wat de scheids ook fluit, wij moeten ons er bij neerleggen, liefst zonder al te veel commentaar, zelfs als die in ons nadeel werkt. Als we verliezen van een betere tegenstrever, dan vinden we dat geen erg, wel wanneer we voor voldongen feiten worden geplaatst! Niettegenstaande hebben onze fanions ons wel op meerdere leuke partijen getrakteerd. De tegenstrevers die we nu gaan bekampen om het behoud, nog 7 wedstrijden te gaan, zijn niet te onderschatten. Bepaalde teams hebben net als wij de punten broodnodig. Ondanks de uitgestelde matchen en de verschoven kalender, rekenen we erop dat iedereen zich conditioneel voorbereidt. Fysiek in orde zijnde, hard je eigen conditie op peil houden, geconcentreerd en scherp staan, zo komen we er ongeschonden wel uit! Bij hervatting zal de focus er vanaf minuut 1 moeten zijn, zodat we het eerste gewin ook binnenhalen. Ook onze suppo’s kunnen een sportieve bijdrage leveren door telkens massaal er voor jullie te zijn. Hoe het nu daadwerkelijk verder moet met onze veldcompetitie is voorlopig koffiedik kijken. Wanneer zal men overgaan tot het opstellen van een realistisch schema om te hervatten? Zoals het nu uitziet, zekers nog niet na het aflopen van de gestelde maatregelen, 4/5 april. In de huidige noodsituatie is een mogelijke suggestie indien de clubs bereidheid tonen, er een hoog tempo op na te houden en aan een ritme van 2 wedstrijden per week deze competitie alsnog af te werken. Is dit een realistisch scenario of toch eerder niet?

Met de prioriteit hou je gezond! En de tijd zal raad brengen!!