Verde dat ei zo na het kind van de rekening werd in het degradatiedebat van vorig seizoen, ontsnapte en kon zich handhaven in Hoofdklasse 1. Vandaag een duelletje tussen de blijver en de daler, jammer genoeg langs beide zijde nog niet op volle sterkte. In deze periode hoef je weliswaar af te rekenen met verlofgangers en is het puzzelen om een top team tussen de lijnen te krijgen. Oefenwedstrijden dienen nou éénmaal om het team scherp te krijgen en voor te bereiden op de nieuwe competitie die begin september van start gaat. Dusdanig speelde men een partij verdeeld over 3x30 minuten.

Het eerste gedeelte was gelijk opgaand tot aan de eerste pauze. Rijko dicteerde, nam het voortouw, doch Verde liet niet begaan en scoorde meestal tegen naar gelijk. De 1ste ruststand werd bereikt met een 8-7 in het voordeel van Rijko. Pauze die we ingaan met de wetenschap dat de match nog niet is beslist. We kregen soms een aantal te vermijden tegenkorven binnen. Er wordt door de T1 Bjorn op gedrukt dat die foutenlast en het nodeloos instappen eruit moet in defensie. In de 2de periode duurde het een tijdje alvorens Rijko het echte verschil kon maken. Nu lieten de heren zich niet onbetuigd, zodat ze aan de basis liggen van de vierpuntenkloof die we konden behouden tot het eind van de normale speeltijd, 14-10. Een derde tafereeltje werd er aan gebreid en zo merk je meteen dat we fysiek een trapje hoger staan dan onze opponent. Plots gaat het naar 20-10, vooraleer Verde even kan tegenscoren. Gooit men nu de handdoek tegenover Rijko’s overmacht? Toch nog niet, even mal concentratie leidt ertoe dat Verde een vier op rij scoort, maar we stralen zelfvertrouwen uit en zetten het snel recht met een eindstand van 24-14. Deze opsteker hadden we nodig maar we zijn er nog niet!

U19 : Rijko – KCBJ : 15-7. Navolgend diende Rijko’s U19 partij te geven aan KCBJ (Betekom). Ditmaal bezorgt KCBJ, Rijko geen zure oprispingen, zoals gebeurde in het duel tussen de onderlinge fanions, vorig seizoen. Het werd een prestigezege die nooit in gevaar kwam. Rijko neemt een vliegende start en overdondert hun tegenstrever met oogstrelend spel naar 8-1. De frele jongens waren geen partij voor onze klasbakken, hun meiden konden mij wel bekoren, zij wisten wel van wanten hoe het korfbalspelletje wordt gespeeld en bijgevolg hadden onze dametjes er hun handen mee vol. Bij deze suprematie is het logisch dat je de bank ook speeltijd gunt wat zich laat gelden in onzuiverder balwisselingen en scorekansen.   Er zitten haperingen in de combinatie, zodat KCBJ even de neus aan het venster steekt en terugkomt tot op 10-5. Tijd om terug te slaan in onze sterkste opstelling, men laat er geen gras over groeien, zet een eindspurt in die een overtuigende zege van 15-7 op het scorebord brengt. Doch cijfers zeggen niet alles, ze geven soms een vertekend beeld. Het is inderdaad niet elke wedstrijd BINGO. We werken met een jonge groep en dan moeten je iedereen wat tijd gunnen om zich aan te passen. Echter wat wel opvalt is dat dit team te veel leunt op de individualiteit. De jongens maken het verschil, Nathan korft er acht, Lennert, Pieter en een sublieme Senne twee, enkel Elise scoort éénmaal en dat is te weinig dynamiek langs dames zijde. Als hier geen verbetering in komt kan ons dat tegen mede opponenten op het nationaal jeugdtornooi , wanneer het erop of eronder gaat, parten spelen.

Uitslag U14 : Temse – Rijko : 3 - 1

Eugeen (13 augustus 2017)