Wat een apotheose… Laatste speeldag van de zaalcompetitie en we strijden in een rechtstreeks duel voor de eerste plek, nota bene tegen onze buren van Lichtaart, Vobako. Dé Kempische derby met als inzet; de eerste plek in Hoofdklasse 1 en rechtstreeks promoveren naar de Promoleague. Wie had vooraf dit scenario durven bedenken? ;-)

En dan hebben we het nog niet over de wedstrijd zelf gehad!

Vandaag schrijven we trouwens zelf het verslag, aangezien onze trouwe verslaggever, Eugeen, jammer genoeg niet aanwezig kon zijn omdat hij een andere wedstrijd moest fluiten.

En dan… Het fluitsignaal om op te lopen weerklinkt en onze supporters halen alles uit de kast om meteen indruk te maken op Vobako. Handgeklap, geroep, gejuich en blauwe en witte slingers die de zaal in worden gekatapulteerd! Za-lig! De sfeer zit er in. :-D

Ook heel leuk dat we samen met enkele jeugdspelertjes konden oplopen. We hebben onze entree niet gemist.

En onze start van de wedstrijd hebben we ook niet gemist. In een mum van tijd staan we 1-4 voor. Lennert opent de score met een shot en ook Nick scoort zijn eerste shot. Onze dames doen ook meteen hun duit in het zakje, Jesse en Axelle beide met een shot.

De goede start kunnen we verder uitbouwen naar een voorsprong van 5-10 via een shot van Nick, Sander op strafworp, 2 x een shot van Jesse, een shot van Kato en een strafworp van Nick. Maar dan begint de molen bij Vobako ook te draaien en beginnen wij vooral te veel fouten te maken. Daardoor kan Vobako veel kansen kort bij de korf creëren en sluipen ze dichter en dichter bij. 9-10. Net op tijd kunnen we zelf weer scoren en we blijven steeds 1 of 2 korven voor staan. Maar net voor rust moeten we onze voorsprong toch afgeven. We gaan de kleedkamer in met 1 korf achterstand. 16-15. Dorthe scoorde nog een korte kans, Nick ook een korte kans, Sander en Axelle een shot.

Tijd voor een analyse en peptalk van onze coach. Aanvallend zit het goed, maar verdedigend krijgen we te veel korven tegen. Als we onze foutenlast kunnen beperken en zelf kunnen blijven scoren, kunnen we de match in handen pakken en terug de voorsprong gaan zoeken. Met dezelfde drive, goesting en grinta aan de slag. Da’s de boodschap.

Maar natuurlijk is ook Vobako gebrand op deze overwinning en gaan zij er alles aan doen om de punten thuis te houden. Het eerste kwartier blijft het spelbeeld hetzelfde. Zowel Vobako als wij blijven scoren en we kunnen de bordjes weer gelijk hangen. Het wordt 18-18 via een vrijworp van Jesse, strafworp van Kato en een shot van ingevallen Ben. Maar dan drukt Vobako weer even door. Ze bouwen een voorsprong uit van 3 korven, het wordt 21-18. Sander countert meteen met een korte kans, 21-19. Het lukt ons om meer controle in verdediging te brengen en we klampen aan. Het wordt 22-22 via een shot van Nick, doorloper van Sander en shot van Axelle. En dan komen we voor het eerst weer op voorsprong. Nick zorgt met zijn 6de korf van de avond (shot) voor de 22-23 en niet veel later knalt hij er van aan de zijlijn nog ééntje binnen. 22-24. Jarne Daeleman houdt het scoreverloop bij op onze bank (dankjewel daarvoor Jarne) en alleen al aan zijn notulen is te zien dat de spanning hoog oploopt (22-23 NIIICKKKK, SHOT btw, 22-24 SHOT NICK, IK BEN AANT STRESSEN). Geniaal dat J.

Gaat het gebeuren, kunnen we dit over de streep trekken? Nog een kleine 5 minuten staan op de klok. Het wordt 22-25 via een shot van Axelle en de laatste minuten breken aan. Vobako maakt er nog 23-25 van, maar met nog 1,5 minuut op de klok maakt Stijn er met een mooie korte kans 23-26 van. Het is binnen, het is binnen, HET IS BINNEN!!!

Rijko haalt de titel in Hoofdklasse 1 binnen na een waanzinnige wedstrijd. Het was een enorm zware, maar oh zo mooie wedstrijd om te beleven en te kijken. Zeker ook onze complimenten aan Vobako voor de faire en straffe wedstrijd!

Volgend seizoen spelen we in Promoleague in de zaal, voor het eerst in de clubgeschiedenis. Whaaaaa!

Bedankt aan alle supporters die ons van begin tot eind naar de overwinning hebben geschreeuwd, gezongen en gesupporterd! GE-WEL-DIG!

En nu, op naar het veld waar we ook nog vol voor die eerste plek gaan!

Vobako B – Rijko B

Ook onze B-ploeg trad nog aan op het veld van Vobako en zette meteen de toon voor de namiddag. Met veel strijdlust gingen ze er tegen aan. We gaan naar 3-3 via een shot van Ben, Janne S en Luna. Maar Vobako vindt de korf net iets beter en met de rust staat het 8-6 (korte kans Ben, doorloper Nathan en shot van Ben).

Die achterstand willen we na het water zo snel mogelijk wegwerken. Onze ploeg gaat voor elke bal, blijft mooi combineren en komt terug tot 11-11 via shot van Nathan, korte kans van (weeral) Ben, stip van Nathan, shot van Janne S en een vrijworp van Ben. We komen 11-12 voor via een 2de strafworp van Nathan, maar kunnen de voorsprong niet vasthouden. Vobako gaat er op en er over, eindstand 14-12.
Jammer voor onze B-ploeg die alles gegeven heeft om de 2 punten binnen te halen, maar prachtig om te zien hoe hard zij gestreden hebben en hoeveel zij gegeven hebben. Dat heeft zeker inspirerend gewerkt voor onze A-ploeg die na deze match het veld mocht betreden.

Vobako C – Rijko C

Onze C-ploeg vatte de namiddag aan op Vobako. We zagen een mooie wedstrijd en tot 10-8 kon onze ploeg goed aanklampen. Maar de C-ploeg van Vobako is niet te onderschatten en zij brengen mooi en gevarieerd korfbal. Wat Rijko ook probeerde, Vobako was een maatje te groot. Eindstand 14-9.