Laat me beginnen met het heugelijke nieuws te verklappen, de huidige trainers/coachen, T1 Glenn Ruts en T2 Yves de Hertogh, door iedere Rijko’er uitermate gewaardeerd, hebben hun overeenkomst verlengd en zullen ook in het seizoen 2022/2023 de Rijko kern verder bijstaan en begeleiden.

Vervolgens even de coronamaatregelen toelichten, gelukkig zegevierde het gezond verstand en werd er beslist om toch te laten sporten maar dan zonder publiek. Om ook onze suppo’s iets te bieden, werd er voor het thuisfront een livestream opgezet. Dat lukte wonderwel prima en zo hebben heel wat Rijko’ers de wedstrijd in hun huiskamer kunnen volgen.

De wedstrijd zelve : Rijko 1 – Hoevenen 1 : 21-13

We aanschouwden een aarzelend begin waarin we op achterstand kwamen. Geen fikse start zoals we de laatste tijd gewoon zijn. Het gele ding de korf genaamd, werd amper geraakt, het was bij momenten airball-kermis. Alles zat tegen en er begon twijfel in onze rangen te sluipen. Gelukkig stond het verdedigend compartiment pal en gaf geen krimp. Uiteindelijk na 11min30 speeltijd kon Lennert het gaatje vinden. Na dit stroef begin verlaten we het sukkelstraatje en lopen we wel verder uit naar 4-1, langs Jesse op vrije worp, Nick die zijn tegenstrever in de rug pakt en Lennert die een normale stip toch in doelpunt omzet. We dachten dat we gelanceerd waren, nadat Sander een inlegger versiert, vergaten we de kloof verder uit te diepen, wat Hoevenen de kans gaf aan te klampen, 5-3. Toch konden we die kleine marge houden tot aan de rust via doorloper van Kato, Sander met omdraai en Lennert, 8-6. Ook Dorthe scoort er ééntje maar die wordt afgekeurd wegens voorafgaande fout van één onze heren. Na de pauze moeten we nog even de hete adem van onze tegenstrever in de nek aanvoelen tot 10-9. Intussen hadden Sander op stip en Kato gekorfd.

Hoevenen heeft zich tot dusver volledig gegeven, dat koste veel energie die men vervolgens tekort komt om onze fanions alsnog af te remmen. We stellen orde op zaken en bij de eerstvolgende kansen dikken we de score aan via Jesse met inloop, Lennert, Stijn en nogmaals Jesse alle op shot, 14-10. Nadat Lennert er nog twee bijvoegt shot en inloop, 16-10 kunnen we een zucht van verlichting slaken, van ’t is gebeurt! De stip op Stijn die hijzelf omzet, zijn magistrale pas op Sander die binnen legt, 18-10, het gevolg van een schitterende periode hoogstaand korfbal. Dat we een stevige bank hebben bewijzen ook onze invallers, die willen niet onderdoen zodat Nathan, Tim en Ben de eindstand vastleggen op 21-13. Tevredenheid omwille van de score, vermanende vinger richting 1 ste helft. Uiteindelijk stonden we er als we er moeten staan, bijgevolg missie geslaagd! We kijken best vooruit en niet in de achteruitkijkspiegel, terug top zijnde volgende zondag op Appels. Rijko res – Hoevenen res : 17-10 Het werd een wedstrijd met twee gezichten waarin Rijko res de 1 ste helft afwerkte met zijn type ploeg tussen de lijnen en de 2 de helft waar de talrijke invallers van de C ploeg ook hun kans kregen om zich te bewijzen. Het Rijko reserve team pakte meteen stevig uit en liet een zwak Hoevenen geen schijn van kans. Het werd een walk over langs Tim 3x, Ben 3x, Janne S 2x, Anne, Stijn, Nathan, Luna en Dorien elk 1x, 13-1. Rust stand 13-3.
Knappe 1 ste helft, waar in de pauze het team werd geroemd omwille van zijn
strijdlust om voor elkaar te werken zonder weerga. Na het water drukken we nog even door tot 16-5 via Tim, Ben en Stijn. Nu komen de wissels eraan en die brengen niet het verhoopte resultaat omdat ze de weg naar de korf te moeilijk vinden. We geven ruimte weg die Hoevenen benut om makkelijk tegen te prikken, we missen intussen nog 2 stippen alvorens Luna de eindstand vastlegt 17-10.

Rijko C – Hoevenen C : 5-0 ff