Met de komst van ASKC wisten we dat we een haalbare kaart voorgeschoteld kregen. Wel niet aan onderschatting doen was het devies van de coachpeptalk vooraf, want een ploeg in puntennood is soms een kwalijke klant. Het heeft niet meer de kwaliteit tussen de lijnen staan dan pakweg de periode dat Kristen Vermeiren samen met haar teamgenoten ons herhaaldelijk de das omdeed. Het zou niettemin zaak zijn om ons niet te laten leiden door die voorlopige plaats van onze buren, en vanaf de aanvangsfase geconcentreerd de partij aan te vatten. Zo gezegd, zo gedaan, met een furieuze start als een speer uit de startblokken grepen we ASKC bij de slikker en maakte Rijko hun monddood. We liepen op een eenvoudige manier via een grandioze afwerking uit naar 9-2, korven die werden gescoord door Stijn Vander Auwera op stip, Axelle Fransen, Jesse Peeters 2x + 1stip, Sander Marijnissen 3x en Cedric Eelen. Na een kwartiertje was de wedstrijd al helemaal gespeeld en prijkte er voor ASKC een praktisch onoverbrugbare kloof op het bord. Vervolgens zagen we een bijzonder efficiënt Rijko aan het werk dat zich vastbeet in zijn tegenstander, zijn greep ditmaal niet loste en alzo iedereen bleef verbazen. Jesse Peeters, Kato Brosens, Axelle Fransen en Cedric Eelen dreven de score op naar 13-2 alvorens de Schotenaars even konden tegenprikken, 13-4. Stijn Vander Auwera en Cedric Eelen deden er nog een schepje bovenop, ruststand 15-5. Zonder afbreuk te doen aan onze veelzijdige heren, deden onze girls het voor de zoveelste keer op rij voortreffelijk en scoorden weer de nodige doelpuntjes. Er is geen sprake meer van een verzwakt dameskwartet bij Rijko, zoals we bij aanvang van de nieuwe competitie angstig aanhaalden.

De spelers(sters) die tussen de lijnen kwamen speelden zich allemaal in de kijker en konden reeds terugblikken op een uitstekende prestatie. Ook de weer in grote getale opgekomen supporters zagen gedurende deze 1ste helft een subliem Rijko dat met gevarieerd korfbal ASKC overklaste. ASKC is niet meer de ploeg die ons angst inboezemde zoals enkele seizoenen voorheen. Wat brengt ons de 2de helft, gaan we die snedigheid van de eerste 35 minuten kunnen aanhouden? Na de pauze eventjes niks meer vanwege Rijko, zodat ASKC ietwat terug in de wedstrijd kan komen met 2shots, 15-7. Gelukkig vergeten we niet door te drukken en plaatsen meteen een salvo van 4 korven op een rij, dit via Dorthe Neefs, Nick Michielsen, Sander Marijnissen en Cedric Eelen, 19-8. Toch blijkt dat ASKC toch niet zo onaardig speelt als men verder zou verwachten. Ze knokken zich terug in de match, merendeel door ons toedoen van het teveel aan ruimte laten en te weinig druk uitoefenen op hun vrije aanleggers. We maken het onszelf even moeilijk door niet meer op het gas pedaal te staan. We vergeten eventjes door te drukken maar eindigen desondanks toch knap met treffers op naam van Stijn Vander Auwera 2x, Jesse Peeters, Cedric Eelen, Nick Michielsen en tenslotte Axelle Fransen, die de eindstand brengen op 25-13. Iedereen uiterst tevreden met deze glansprestatie, gewoonweg fantastisch om te aanschouwen en er getuige van te zijn. Wat mij nog het meest verbaast en verblijd is dat de individuele topprestaties elke week van andere spelers(sters) komen en dat geeft vertrouwen naar de komende wedstrijden toe.

Rijko res – ASKC res : 11-10  Een moeilijke partij tegen een kwalitatief mindere tegenstrever zo luidt de conclusie na het eindsignaal van de scheids. Na een slappe 1ste helft, die helemaal geen denderend korfbal opleverde, zoals we dat van een koploper in de ranking mogen verwachten. Het is zoeken, verkeerde keuzes maken, vaak mistasten, kortom de 5-6 aan de rust zegt genoeg. Scores kwamen op naam van Tim Baetens, Ben Van Looveren en Janne Soontjens 3x. Deden de anderen ook wel mee kon je je afvragen tijdens die 1ste helft. We gaan ons niet laten kisten door onze buren me dunkt, want we hebben kwalitatief meer in huis en te bieden dan dit ASKC. En toch kent het verder verloop niet de wederopstanding die men zou verhopen. ASKC blijft aandringen, zelfs nadat ze via Janne Soontjens, Tim Baetens, Ben Van Looveren en Lisse Brosens op een 9-7 achterstand zijn geplaatst. Ze klauwen terug tot zelfs 10-10, maar een gretig afwerkende Tim Baetens, eerst met de 10-8 en nadien met 11-10 kan de punten thuishouden, zodat onze 1ste plaats niet in het gedrang komt.