Anders, de afgelopen weken werden de maatregelen op een doordachte manier versoepeld. Hierdoor kon Rijko grotendeels terug heropstarten met aangepaste trainingen in beperkt groepsverband. Tot grote tevredenheid van onze sportief korfballende leden. Dit gaat echter nog steeds gepaard met een aantal preventieve beperkingen die in acht moeten genomen, zoals kleine groepen, een gesloten kantine en de zo zalige douche na het sporten.

Het zal mogelijk nog beter worden in een volgende fase wanneer we ervan uitgaan dat de optimale persoonlijke vrijheid het uitgangspunt wordt. Onze vrijheid hangt nauw samen met een bezoek aan onze kantine, drankje nuttigen in een aangepaste sfeer en gezellig bijpraten na het labeur. Deze opening en heropstart van onze verbruik zaal biedt wel perspectief voor de komende maanden maar we zullen hiermee creatief aan de slag moeten gaan. Hopelijk kunnen we dan eindelijk weerom met volle teugen genieten van het samenzijn, doch laat de gunstige versoepelingen je geen vals gevoel van veiligheid geven, wees en blijf alert!
Het sociale contact heeft een flinke knauw in het verenigingsleven van Rijko aangebracht. Om dan nog niet te spreken van de financiële aderlating die deze meer dan drie maanden lock-down heeft teweeg gebracht. Vooreerst inkomstenderving door het annuleren van het spaghettifeest/playback, het schrappen van de reserveringen van kantineverhuur, gevolgd door de 4 à 5 geprogrammeerde thuiswedstrijden die verloren gingen, er bovenop het Rijko Aardbeientornooi en de veld jeugd finales, dat alles ging jammerlijk aan onze neus voorbij. Reken even vlug uit zodat we door het gemis van al deze inkomsten onze jaarlijkse begroting ditmaal niet in evenwicht zullen krijgen. Niettegenstaande onze financiën steeds gezond oogden, we een kleine buffer hadden opgebouwd, zal Rijko komend seizoen de tering naar de nering hoeven te zetten. Einde van de lijdensweg in zicht, het kan alleen maar beter!
Het enige positieve dat we aan de coronavirus ellende overhouden en mogen onthouden is dat Rijko 1 ook volgend seizoen zijn Blauw-Wit kleuren mag verdedigen in Hoofdklasse 1, zowel op het veld dan in de zaal. Dit was het gevolg van het abrupt einde van het tweede luik van de veldcompetitie, waardoor de KBKB besliste geen daler noch stijger toe te kennen.  Voor Glenn Ruts (T1) een opsteker van jewelste opdat hij met zijn kerngroep kan wedijveren met teams uit Hoofdklasse 1. Nochtans zag het er na de zaalcompetitie niet rooskleurig uit voor onze fanions, die nul in de ranking deed enorm pijn. Niemand snapte eigenlijk niet dat Rijko zo laag geklasseerd stond. Doch we waren gesterkt uit het zaalgebeuren gekomen, zodat we ervan overtuigd waren onze kansen nu wel optimaal te verzilveren en deze situatie   niet lang meer te laten duren. Van een breuk in ons groeiend vertrouwen was er op dat moment hoegenaamd geen sprake, we zouden er vol voor gaan. Soms is een beetje geluk niet vreemd aan de coronamiserie en krijg je een helpend handje van hogerhand toegereikt, met een emotioneel einde van de veldcompetitie en het behoud tot gevolg. Nu moeten we doorgaan op ons elan, klaar staan om het nieuwe seizoen vreugdevol te verwelkomen en zekers de uitschuivers van Rijko’s beginstart veld 2019/2020 niet te herhalen. Laat Rijko 1 liefst een meegraaier zijn, van meet af aan op weg naar grotere doelen tot groot jolijt van ons allen. Tot slot, ik kom stilaan ook meer uit mijn kot, snak wel naar de achtergrond waar het normale korfballeven weer mag beginnen en ik zal heel blij zijn als ik iedereen weer zie!