Rijko A  - Appels A: 17-10

De laatste match van de veldcompetitie was nog een heel belangrijke voor onze fanions. De spanning was te snijden, er moest minstens een gelijkspel tegen Appels, de rechtstreekse concurrent, uit de bus komen om niet naar de degradatiematch te moeten deze week. Bij de trainers, de spelers en alle Rijko-supporters (die trouwens talrijk aanwezig waren) was het heel duidelijk, we gaan ervoor zorgen dat we onze plaats in Hoofdklasse 1 kunnen verzekeren.

De wedstrijd gaat vlot van start, in een mum van tijd staat het 3-1. Hier zorgden Dorthe Neefs voor met een shot, Stijn Van der Auwera zette een strafworp om en Nick Michielsen met een shot. Alvast een goede start, al nemen de zenuwen hier en daar toch even de bovenhand. De passing was niet altijd even zuiver, het looptempo niet altijd hoog genoeg en in verdediging was er hier en daar toch een onoplettendheid die afgestraft werd.  Gelukkig zat het vertrouwen goed en zo loopt Rijko uit naar een 7-4 voorsprong. Dorthe scoorde haar 2de shot van de namiddag, Loes Rönne prikte haar eerste korf binnen met een wegtrekker van onder de paal en weer Dorthe scoorde met een doorloper. Nu is het zaak om de voorsprong vast en te houden en liefst nog verder uit te breiden. In het slot van de eerste helft lukt dit nog, waardoor we de rust in gaan met een 10-6 tussenstand. Cédric Eelen (strafworp), Loes (shot), Marie Vandenlangenbergh (shot) en Jesse Peeters (doorloper) waren de afwerkers van dienst.

Maar nu… Dit wedstrijdverloop kennen we, een goede eerste helft, de kloof is gemaakt, maar hoe komt onze ploeg terug uit de kleedkamer? Gaat het dipje er weer zijn of stoten onze fanions ineens door naar een klinkende overwinning? Elk Rijko-hart duimt mee, supportert mee,… maar na enkele minuten in de 2de helft is de ongerustheid op vele gezichten af te lezen, want Appels scoort 4 keer waar Rijko enkel via Loes met een vrijworp kan tegenprikken. De 11-10 staat op het bord. Het gaat toch weer niet waar zijn?! Gelukkig is het niet waar en de motor bij ons fanions is nu helemaal aangeslagen en tegelijkertijd kunnen we ook in verdediging helemaal de bovenhand nemen. Met nog 6 korven op rij, Cédric (strafworp), Jesse (shot), Stijn (shot), 2 x Ben Van Looveren (doorloper + strafworp) en tenslotte Stijn met een doorloper, staat de eindstand vast: 17-10.

Heel mooie collectieve prestatie, waarbij trouwens iedere speler zijn duit in het zakje doet en één of meerdere korfjes meepikt. We kunnen nu woordspelingen neerpennen als ‘Dit appeltje hebben we mooi geschild’ of ‘We zijn door de zure appel heen’, maar laten we het er gewoon op houden dat de ploeg er stond, als één geheel, voor elkaar en met veel wilskracht. Prachtig om te zien dat deze groep de rug heeft kunnen rechten, het moest nu gebeuren. Nog een speciale vermelding voor Cédric Eelen die in verdediging niet te verschalken was. Zijn tegenstander, die steeds voor het merendeel van de korven zorgt bij Appels, geraakte niet van Cédric af en kon eigenlijk geen kant meer op. Chapeau, het mag gezegd worden!

Het seizoen is gedaan, de rek kan er af. We sluiten de veldcompetitie af op de 5de plaats in Hoofdklasse 1. Het behoud doet deugd en nu kunnen de ambities scherp gesteld worden naar volgend seizoen toe. Nog zeker een vermelding waardig, onze fanions kregen in de hoofdklasse 1 het minst aantal korven tegen (189). Zou trainer Glenn Ruts, AKA de beste verdediger van België, daar voor iets tussen zitten? J Enkel kampioen Catba bleef ook onder de 200 tegenkorven (193). Wat zeker is, is dat het de verdienste is van beide trainers. Iedereen kan van ver zien dat de samenwerking tussen Bjorn Van Acker en Glenn Ruts super vlot loopt en dat ze de spelers zeker nog naar een hoger niveau kunnen tillen. Op deze basis kan zeker verder gebouwd worden. Proficiat allemaal, op naar volgend seizoen!

Rijko B – Appels B: 18-6

Onze B-ploeg mocht de namiddag openen met hun match tegen Appels. Bij winst was de bronzen plak verzekerd, toch een mooi doel om nog voor te strijden.

En het is meteen duidelijk dat onze spelers de korf weten hangen. Er wordt een voorsprong bijeen gekorfbald van 7-1. Stef Neefs opent de score met een omdraaibal. 3 x Tim Baetens (2 x shot + 1 x korte kans), Stef (shot), Bo Debonnaire (korte kans) en Kato Brosens (doorloper) zorgden voor de andere korven. Gestaag bouwen ze hun voorsprong verder uit met mooi, gestructureerd korfbal. De opdrachten worden goed uitgevoerd, de bal gaat goed rond en de juiste kansen worden genomen. Tom Van Kerkhoven maakt er met een shot en een doorloper 9-3 van. Stef gaat verder op dit elan en scoort een shot en een penalty, 11-3. Wordt het een wedstrijd in de wedstrijd tussen onze eigen spelers, want Tom scoort de 12-3 met een shot, waarna Stef weer de korf vindt en er 13-5 van maakt met een korte kans. Kato scoort met een shot de 14-5 en Stef maakt er met een korte kans 15-6 van. En om in stijl van het veld te gaan, maakt Stef nog een laatste prachtige doorloper; 16-6. Kato maakt er met een shot nog 17-6 van en Maud Peeters legt met een shot de 18-6 eindstand vast.

Puike prestatie van onze B-ploeg die kunnen afsluiten met een 3de plaats.

Goed gewerkt allemaal, nu even genieten van de rust en binnenkort weer vol aan de bak om er volgend seizoen terug te staan.

Jesse