De voorlaatste speeldag van de veldcompetitie en onze spelers moeten nog vol aan de bak. Er is namelijk nog steeds geen zekerheid van behoud en de voorlaatste in de stand krijgt nog een ‘play down’-match voor de kiezen binnen 2 weken. Elk punt kan dus nog belangrijk zijn, het doel is duidelijk, we eindigen niet bij de laatste 2.

Om het doel te bereiken zal er vooral terug goed korfbal op de mat gebracht moeten worden met de nodige structuur, gretigheid en discipline. Benieuwd of we dit kunnen brengen tegen het steeds gemotiveerde Spartacus.

Het begin van de wedstrijd belooft veel goeds. De bal gaat goed rond en na enkele minuten staat de 2-2 op het scorebord. Onze fanions hebben duidelijk de instructies begrepen en vinden ook de weg naar de korf. De juiste mensen op de juiste positie zorgen ervoor dat we uitlopen naar 6-3. De gretigheid is er, de discipline blijft soms wat achter waardoor er af en toe te snel kansen genomen worden. Gelukkig blijven de ballen op de juiste moment in de korf vallen en zo gaan we de rust in met een 9-6 voorsprong.

Kunnen onze fanions deze voorsprong vast houden of steekt het scenario van enkele vorige matchen weer de kop op waarbij de voorsprong uit handen gegeven wordt?

Het begin van de tweede helft brengt veel goede aanvallen, van beide ploegen, maar de bal wil niet in de korf. Uiteindelijk lukt het Spartacus als eerste en komen ze terug tot 9-8. De verdediging van Spartacus duwt onze spelers meer en meer naar buiten en het wordt moeilijker om goede kansen te creëren. Verdedigend doen we het zelf ook goed en Spartacus moet ook meer en meer werken voor de kansen. Onze fanions kunnen bij de 10-8 weer even adem halen, maar het slot van de wedstrijd wordt weer spannend. Het is nu zaak lange aanvallen op te zetten, de rebound positie goed te zetten en enkel de kansen te nemen als alles goed staat. Hier slaagt Rijko tamelijk goed in en dankzij goed uitverdedigend werk tikt de tijd weg in ons voordeel. Met nog enkele minuten op de klok staat het 12-10. Spartacus kan nog 12-11 maken, maar dan komt het verlossende eindsignaal.

Deze keer speelt Rijko het slim uit in de tweede helft. Te weinig scorend vermogen wordt nipt opgevangen door een goede verdediging en veel geduld en gretigheid. Op naar volgende week, het orgelpunt van de veldcompetitie. Onze fanions nemen het op tegen Appels, die evenveel punten hebben en voorlopig op de voorlaatste plaats staan. Eén duidelijke opdracht, die match moet gewonnen worden, dan is het behoud verzekerd. Supporters op post, zondag om 15.30 u op onze Rijko-velden.

Rijko B – Spartacus B: 12-6
Onze B-ploeg speelde zich dit weekend naar een mooie derde plaats in de stand met een 12-6 overwinning tegen Spartacus. Als ze zondag de laatste match tegen Appels winnend kunnen afsluiten, zijn ze zeker van de bronzen plak.

Rijko C – Spartacus C: 16-11
Ook onze C-ploeg heeft zich naar de derde plaats gekorfbald dit weekend na een mooie overwinning tegen Spartacus. Het werd 16-11.

Alle punten thuis gehouden, hopelijk kunnen we het laatste weekend van de veldcompetitie ook zo afsluiten.

Jesse